El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, i el conseller d’Ensenyament, Josep Bargalló, han lliurat avui els premis que distingeixen actuacions, trajectòries i treballs de les escoles que integren aquesta xarxa de centres compromesos amb el Medi Ambient

•68 centres educatius adherits enguany a la xarxa han rebut també el Distintiu d’Escola Verda, en el marc de la XVI Trobada Escoles Verdes

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, i el conseller d’Ensenyament, Josep Bargalló, acompanyats de la secretària de Medi Ambient i Sostenibilitat, Marta Subirà, van lliurar els Premis Escoles Verdes 2018, i el Distintiu Escola Verda a 68 nous centres educatius adherits enguany a la xarxa. L’acte es va celebrar en el marc de la XVI Trobada d’Escoles Verdes 2018 i també hi va assistir el director dels Serveis Territorials d’Ensenyament al Baix Llobregat, Francesc Ballester.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, va lloar “el paper imprescindible” que tenen els petits i joves a l’hora de transmetre la vocació sostenible. “En vosaltres, generacions futures, és on està dipositada l’esperança, perquè sou el que provoca que a les vostres llars es reprodueixin comportaments sostenibles”, va dir el conseller.

Respecte el programa Escoles Verdes, el titular de DTES va posar en valor que “és un aliat imprescindible, un company molt valuós perquè creiem que és justament a les escoles, des de l’escola bressol i fins a l’institut, en totes les franges d’edat i tots els cursos, on la implicació s’estén i, d’aquests centres educatius traspassa a les llars catalanes i així, com una taca d’oli, a tota la resta de la societat”.

El conseller d’Ensenyament va manifestar que aquesta 16a trobada d’Escoles Verdes “demostra la consolidació d’aquest projecte nascut amb la clara finalitat d’ajudar els centres a incorporar els valors de l’educació per a la sostenibilitat; promoure la participació i la implicació activa de la comunitat educativa en la millora del seu entorn; i fer xarxa amb els centres que comparteixen aquests objectius”. Bargalló va afegir que “iniciatives com aquesta demostren que l’escola fa molt més que ensenyar. L’escola sobretot educa, per la qual cosa l’educació, tal i com proposa la UNESCO, ha de ser entesa com un bé comú”.

El titular d’Ensenyament també va destacar que “el nostre objectiu és acostar els alumnes a assolir l’èxit educatiu, entès com la suma de l’èxit acadèmic, de l’èxit personal, de l’èxit social i de l’èxit professional”. En aquest sentit, va afirmar que “és en el marc de l’èxit social de l’educació que prenen sentit iniciatives com les Escoles Verdes”. “Hem d’entendre l’escola com el que és: un motor catalitzador de transformacions. Una eina per bastir una societat més justa i més lliure”, va assegurar el conseller d’Ensenyament.

Els premiats

Els Premis Escoles Verdes 2018 s’han atorgat en tres categories diferents. En la categoria de trajectòria de millora continuada en el procés d’ambientalització integral, el jurat ha distingit enguany la tasca de dos centres,: l’Escola Josep Pla de Sant Andreu de la Barca (Baix Llobregat) i el Col·legi Sant Josep de Navàs (Bages).

De l’escola, destaca “el seu treball continu i constant, i la incorporació d’actuacions noves en tots els àmbits: currículum, gestió, implicació en l’entorn i treball en xarxa”.

Del col·legi, ha valorat “l’estructura organitzativa per permetre la participació de tota la comunitat educativa, la vinculació al currículum de totes les actuacions descrites i la diversitat de projectes europeus de temàtica ambiental en què el centre ha participat”.

En la categoria d’actuació singular que afavoreixi la conservació de la biodiversitat , el jurat ha premiat l’Escola Cor de Maria de Valls (Alt Camp) per l’actuació “Fauna al nostre entorn proper”. Destaca “la singularitat del tema, la vinculació a l’entorn, el treball en xarxa i l’ús de les noves tecnologies per promoure la comunicació de l’acció i dels resultats”. Així, el jurat distingeix que es tracta d’una “actuació de foment de la biodiversitat associada a l’entorn proper que respon clarament a l’objecte de la convocatòria”.

Finalment, en la categoria de treball en xarxa realitzat conjuntament amb altres agents del territori , el jurat ha atorgat el premi a l’Institut Montsoriu d’Arbúcies (La Selva) en representació dels 8 instituts de la comarca que organitzen la “Ruta Transelva”. Ha valorat que és “una actuació consolidada, que promou el treball en xarxa entre tots els instituts que són Escola Verda de la comarca, implicant a altres agents del territori, que té com a objectiu conèixer el patrimoni natural, social, històric, geològic, paisatgístic de la comarca i detectar els impactes o problemàtiques al llarg de la ruta i fer-ne denúncia”. També ha considerat que es tracta d’una activitat “liderada per l’alumnat dels comitès ambientals dels centres educatius que hi participen, i també l’ús de les tecnologies i la tasca de comunicació i difusió que en fan”.

68 noves Escoles Verdes

D’altra banda, els consellers Calvet i Bargalló també van lliurar 68 nous Distintius Escola Verda als centres que han passat enguany a formar part d’aquesta xarxa, que incorpora els valors d’educació per a la sostenibilitat dins del seu projecte educatiu, i afavoreix la implicació i participació de tota la comunitat amb aquest objectiu.

Amb aquests, ja són 801 centres educatius de Catalunya que tenen el Distintiu d’Escola Verda.

Al Baix Llobregat, les escoles que han rebut el distintiu enguany són:

Escola Bressol Municipal El Petit Corb

Corbera de Llobregat

Escola Bressol Municipal El Cavallet

Sant Andreu de la Barca

Escola Vedruna

Sant Boi de Llobregat

Font: Generalitat de Catalunya

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here