SEAT va reprendre ahir a la tarda la producció de la línia 1, que fabrica els models Ibiza i Arona, després que un incendi a les instal·lacions del proveïdor Faurecia (Abrera) obligués a paralitzar la producció de la fàbrica de Martorell fa una setmana, per la qual cosa s’han deixat de produir 8.800 cotxes.

Els models Ibiza i l’Arona suposen la meitat de la producció de la planta de Martorell, ja que dels 2.200 cotxes que es fabriquen al dia, 1.100 corresponen a la línia 1. Les línies 2 (que produeix el Lleó) i 3 (l’Audi 1), que van treballar puntualment ahir a la tarda per buidar els vehicles que van quedar pendents de fabricació, seguiran suspeses de dimecres a divendres, de moment.

Davant d’aquesta situació, Seat ha plantejat als sindicats que els dies no treballats per l’incendi al seu proveïdor Faurecia, s’incloguin en un ERO temporal que afectaria 6.600 empleats, segons han explicat fonts de la companyia a l’ACN.

Les mateixes fonts han indicat que es tracta d’una de les propostes que hi ha sobre la taula per tal de decidir “quina consideració han de tenir” els dies que no s’han treballat. La decisió final es prendrà al llarg de la setmana. D’altra banda, també s’ha plantejat treballar els dies 18, 19 i 20 de desembre, que en principi no eren de producció, per tal de recuperar els 8.800 vehicles que s’han deixat de fabricar fins ara. De moment, només s’ha pogut recuperar la producció en una de les línies i divendres es decidirà sobre la segona.

Seat i Nissan reclamen un esforç als proveïdors locals per adaptar-se als canvis del sector i ser la “primera opció”

“Si la indústria auxiliar catalana vol ser la primera opció dels grans fabricants haurà de fer el mateix esforç inversor en innovació per adaptar-se als canvis”. Així ho va assegurar aquest dimarts Francesc Corbero, director de comunicació de Nissan, en unes jornades organitzades per PIMEC sobre el futur del sector a Catalunya.

Uns canvis que són “urgents” perquè el cotxe elèctric i autònom i la connectivitat són “reptes de present”. Un esforç “conjunt” que, segons Antonio Calvo, director de mobilitat sostenible de Seat, ha de començar “ja” davant les noves regulacions en matèria d’emissions. Els proveïdors locals recorden que tot canvi genera “oportunitats i amenaces” i que intentaran adaptar-s’hi amb “imaginació i tecnologia”.

La jornada organitzada ahir per PIMEC a l’Hospitalet de Llobregat, on fa poques dates va inaugurar una nova seu, va comptar amb la participació del secretari d’Empresa i Competitivitat, Joaquim Ferrer, el president de PIMEC, Josep González i l’alcaldessa de l’Hospitalet, Núria Marín, entre d’altres.

En el transcurs de la taula de debat sobre les estratègies dels fabricants de vehicles enfront de la nova mobilitat, Josep Maria Vall, president del Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya, va recordar que el sector ha viscut crisis de “tots els colors” i que ara s’està preparant per afrontar els reptes que es deriven de tendir a una mobilitat més sostenible.

Vall va recordar que les previsions apunten que el 2030 només el 5% dels cotxes es fabricaran a Europa i que per revertir aquest pronòstic cal un “gran esforç” per tal que les indústries europees puguin seguir sent referents. És aquí on va destacar que aquest procés de canvi oferirà “noves oportunitats de negoci” que només podran aprofitar els que més preparats estiguin.

Francesc Corbero, director de comunicació de Nissan, va recordar que el fabricant japonès va ser el primer que va apostar pel vehicle elèctric i que gràcies a això està en una bona posició per liderar la transformació del sector. Una transformació que requerirà de molta inversió en innovació per “no perdre el tren” en la cursa del cotxe elèctric, connectat i autònom.

Corbero es va mostrar convençut que aquesta transformació del sector també oferirà moltes oportunitats a la indústria auxiliar. Això sí, va afegir que perquè els grans fabricants com Nissan apostin per empreses locals i de proximitat cal que aquestes inverteixin en investigació. “Apostem pels proveïdors locals i de proximitat, però necessitem que aquesta indústria auxiliar també es posi en aquest ritme d’inversions perquè siguin sempre la nostra primera opció”, va assenyalar.

De la seva banda, Antonio Calvo, director de mobilitat sostenible de Seat, va reclamar un nou marc regulador per tal que el sector pugui formar part i avançar-se a aquesta transformació. Aquí va recordar que a partir del 2020 arriba el “gran repte” que suposaran la nova normativa en matèria d’emissions que comportarà grans multes als fabricants que no “compleixin” i que cal “acompanyar” el sector per assolir els objectius fixats. Un acompanyament que en bona part ha de venir de part de les administracions que han de veure en aquest procés de transformació “una oportunitat de país” i liderar-lo. “A Catalunya ho tenim tot per desenvolupar el sector però ens cal cooperació”, va reblar Corbero.

El secretari d’Empresa i Competitivitat, Joaquim Ferrer, va destacar que el Govern està preparant un pla d’actuació sobre el sector que s’està fent “escoltant” al sector perquè “la mobilitat no fa l’economia però sense mobilitat no hi ha economia”. Ferrer ha afegit que és important que a partir d’ara els esforços siguin encertats i que per això és important anar de la mà dels que ens saben per “no improvisar”. El secretari general també va destacar el paper “cabdal” que jugaran les Pimes catalanes per tal que el sector continuï sent un puntal al sud d’Europa.

Pel que fa a les empreses auxiliars, els representants de tres d’elles, Jesús Docampo, director general de Nobel Automotive, Albert Giralt, conseller delegat del Grup Vilardell Purtí i César Molins, director general d’Ames, va recordar que el del automòbil ha estat i serà un sector en continu procés de canvi i que aquesta transformació vers una mobilitat més sostenible els obligarà a reinventar-se de nou a partir de la formació, la robotització i l’especialització.

Albert Giralt va recordar que la seva empresa “ha sortit més d’un cop a les esqueles” i que al final d’una manera o altre sempre se n’ha sortit. Un aspecte clau, va explicar, és no veure el sector el sector de l’automòbil “com un de sol”. Aquí, i a tall d’exemple, Giralt va exposar que el principal producte de la seva empresa els últims anys han estat els injectors per a vehicles dièsel i que amb la crisi d’aquest tipus de vehicles s’han especialitzat en fabricar components de qualitat per a altres tipus de vehicles com ara camions, tractors i altre maquinària que encara funcionaran amb dièsel uns quants anys més.

Font: ACN i Ajuntament de Martorell

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here