Reprenem la subsecció  de periodicitat mensual “Excursions per les muntanyes del Baix Llobregat”

Les 16 primeres excursions van ser publicades entre el 2014 i el 2016, gràcies a la col·laboració del Soci del Grup Excursionista Santfeliuenc (GEPS) i de la Federeació d’Entitats Excursionistes de Catalunya (FEEC), Jordi Bosch.

Amb ell descobrirem 8 noves excursions per les muntanyes de la nostra comarca. Aquí teniu la primera!

LA MIRANDA DE SANTA MAGDALENA I LES ERMITES DE MONTSERRAT

Ascensió a la Miranda de Santa Magdalena (1132), un dels cims més assequibles del massís de Montserrat, pujant des del santuari pel camí de Sant Miquel fins al Pla de les Taràntules i l’ermita de Sant Joan, i completant un itinerari circular per l’ermita de Santa Anna fins arribar de nou al santuari.

El massís de Montserrat, situat al parc natural de el mateix nom, està format per conglomerats o pudingues que li atorguen el seu aspecte característic. La Miranda de Santa Magdalena pertany a la comarca del Baix Llobregat, una de les tres comarques que, al costat de l’Anoia i el Bages comparteixen el massís.

Aproximació: des de Monistrol de Montserrat (Bages) cal agafar la carretera BP-1121 que en 8 km ens porta a el santuari de Montserrat, on hi ha un ampli aparcament de pagament. També és possible arribar mitjançant el tren cremallera que surt de Monistrol o el telefèric que surt de l’estació de tren de Montserrat – Aeri dels FGC.

0.00 Santuari de Montserrat (710). A l’esquerra de la plaça de l’Abat Oliba, entre les estacions dels funiculars de la Santa Cova i de Sant Joan, prenc el camí de Sant Miquel, seguint els indicadors dels senders PRC-19, GR-5, GR-6 i GR-172. És un camí cimentat que passa pel costat del avui tancat càmping (744). Deixo a l’esquerra (780) el sender que va a la creu i a al mirador de Sant Miquel. Paso per l’ermita de Sant Miquel (823) i, més endavant, per la bassa de Sant Miquel (832).

0.20. Pla dels Soldats (849) o de Sant Miquel (pal indicador). Aquí deixo a l’esquerra els senders GR-5, GR-6 i GR-172 que es dirigeixen a les Coves del Salnitre, ja Collbató, i el sender de les Bateries, i continuo pujant pel de la dreta (PRC-19), per pista cimentada, cap al nord-oest. Observo a la llunyania un nombrós grup de cabres hispàniques. Paso pel costat del Mirador de la Serra Llarga (978) i, més endavant, remunto un petit coll (993) a partir del qual el camí descendeix lleugerament. Ja tinc a la vista dels cims de la zona de les Magdalenes.

0.40 Pla de les Taràntules (971): estació superior del funicular Sant Joan. Deixo a la dreta el camí de Sant Jeroni i segueixo a l’esquerra el camí que va a l’ermita de Sant Joan (pal indicador), situat als peus de la zona de Santa Magdalena.

0.50 Cruïlla: poc abans d’arribar a la nova ermita de Sant Joan segueixo un sender a la dreta (pal indicador) que em porta a un llarg tram d’escales excavades a la roca. Deixo a l’esquerra el vertiginós sender enclavat a la roca, protegit per baranes de fusta, que porta a les restes de l’ermita de Sant Onofre, i continuo pujant per les escales.

1.00 Cruïlla: segueixo el sender de l’esquerra en direcció a Santa Magdalena (pal indicador) i arribo a les restes de l’ermita de Santa Magdalena. Des d’aquí segueixo un marcat sender fins al cim.

1.10 Miranda de Santa Magdalena (1132): descanso 25 minuts en l’ampli cim gaudint de les vistes. Al nord destaquen la Gorra Marinera, la Magdalena Inferior, la Magdalena Superior i la Gorra Frígia. Més lluny Sant Jeroni (cim culminant del massís) i el mirador del Moro, amb les seves inconfusibles antenes.

1.35 Inicio el descens, pel mateix camí, fins arribar a la cruïlla on giro a l’esquerra (pal indicador), en direcció a Sant Jeroni. Baixo per les escales de Jacob fins a l’encreuament amb el camí de Sant Jeroni (pal indicador), i aquí viro cap a la dreta en direcció a Sant Joan.

2.05 Cruïlla (poc abans de l’estació superior funicular Sant Joan): segueixo a l’esquerra pel sender PR-C 19 (pal indicador). Arribo a un altre encreuament on giro a la dreta.

2.25 Plaça de Santa Anna (895), amb les restes de l’ermita de Santa Anna. En un encreuament giro a la dreta (pal indicador) en direcció al santuari. Després descendeixo per les escales de l’estret Pas dels Francesos i continuo baixant per les Escales dels Pobres. Travesso el pont que creua el torrent de Santa Maria (778) i finalment arribo al punt de partida.

2.40 Santuari de Montserrat (710).

Dificultat: molt fàcil. El desnivell és de 422 m. La ruta està perfectament senyalitzada, i permet visitar o albirar moltes de les ermites de la zona: Sant Miquel, Sant Joan, Sant Onofre, Santa Magdalena i Santa Anna, totes destruïdes per l’exèrcit de Napoleó durant la Guerra del Francès (i algunes reconstruïdes posteriorment).

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here