El Baix Llobregat va quedar lliure de peatges el 2021. El final de la concessió de les autopistes que depenen de l’Estat ho va fer possible. Avui, el petge de Martorell, que tants anys va marcar el panorama de la mobilitat a la comarca és tan sols un record recent.

Però els peatges de les autopistes que depenen de la Generalitat no tan sols no han desaparegut sinó que aquest 2022 han experimentat una forta pujada. Un d’ells afecta molt directament al Baix Llobregat, perquè és la via més directa de connexió per carretera amb la comarca del Garraf. Es tracta del peatge dels Túnels del Garraf- Castelldefels, a la C-32.

Els peatges que continuen existint a Catalunya són l’esmentat de la C-32, i els tres de la C-16, els Túnels de Vallvidrera-Sant Cugat, el de Terrassa  a l’autopista der Manresa i el del Túnel de Cadí- Berguedà-Cerdanya. Aquests quatre peatges han pujat a partir del primer dia de l’any un 5’4% , perquè el seu increment es calcula amb la pujada de l’Índex de preus de consum (IPC) entre els mesos d’octubre del 2020 i del 2021.

L’estiu de l’any passat el Govern central no va renovar les concessions que gestionava; les vies l’AP-7, l’AP-2, la C-33 i el tram nord de la C-32 es van convertir en gratuïtes. Progressivament s’han anat desmuntant les instal·lacions de pagament.

No ha estat aquest el cas dels Túnels del Garraf que afecten i molt a una de les vies d’entrada i sortida de la comarca. Per tal de pal·liar els efectes d’aquesta situació la Generalitat va posar en funcionament el passat mes de setembre diversos sistemes de bonificació per als viatges d’anada i tornada en un mateix dia. A les comarques del Baix Penedès i del Garraf actuen moviments de protesta que exigeixen la gratuïtat de l’autopista C-32. El peatge d’aquesta autopista és el cinquè més car de tots el de l’Estat espanyol.

Fotografia: Sitges Actiu

 

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here