L’impacte de les mesures aprovades pel Govern central per fer front a la crisi derivada de la guerra d’Ucraïna i, en concret, la rebaixa del preu de la benzina, haurien de tenir una derivada en el transport públic. Aquesta és la filosofia de la proposta llançada  per l’alcaldessa de Barcelona i presidenta de l’AMB, Ada Colau, que ha provocat les ires del vicepresident del Govern de la Generalitat.

Colau ha proposat, en una entrevista a TV3,  que es faci una rebaixa important del títol de transport més utilitzat, la T-Usual, que segons l’alcaldessa hauria de tenir un descompte del 50% durant tres mesos. La idea s’està aplicant ja en altres països europeus com Alemanya.

La T-Usual costa ara 40 euros. Si tira endavant la proposta ,que haurà d’estudiar l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), passaria a valdre 20 euros. El finançament del transport públic a través de d’aquesta institució és assumit en un 50 % per la Generalitat de Catalunya, un 25 %  per l’AMB i un 25 % per l’Ajuntament de Barcelona. La tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona i vicepresidenta de l’ATM, Janet Sanz, ha proposat que el cost de la mesura sigui assumit amb les mateixes proporcions per les tres institucions. L’Ajuntament de Barcelona s’ha ofert a pagar entre 11 i 12 milions d’euros; l’Àrea Metropolitana de Barcelona hauria de posar una quantitat similar i la Generalitat hauria d’abonar uns 25 milions d’euros. Es tractaria, d’una banda, d’aconseguir que les persones usuàries del transport públic tinguin un ajut davant l’encariment del cost de la vida ( la inflació s’ha situat prop del 10%) , i d’una altra, i que les mesures de rebaixa del combustible no provoquin un increment de l’ús del vehicle privat en detriment del transport públic.

Però la proposta no ha agradat al Govern de la Generalitat, com a mínim, al vicepresident del Govern i conseller de Polítiques digitals i Territori, Jordi Puigneró, que presideix l’Autoritat Metropolitana del Transport (ATM) (a la fotografia, amb Ada Colau). El dirigent de Junts ha qualificat la proposta de Colau d’electoralista i ha declarat que “fa falta responsabilitat en el tipus d’anuncis de mesures que, a més no ha de pagar ella”. Una desqualificació que, segons les declaracions de l’Ajuntament de Barcelona, no s’adaptaria a la realitat ja que l’administració local, Ajuntament i AMB,  assumiria la meitat del cost aproximat dels 50 milions d’euros que suposaria la mesura. Cal veure ara si el soci de govern a la Generalitat, ERC, comparteix l’actitud de Puigneró. Segons sembla, Ajuntament de Barcelona i Generalitat debatran la proposta al consell d’administració de l’Autoritat del Transport  Metropolità d’aquest divendres.

250.000 persones, una bona part veïns i veïnes del Baix Llobregat, utilitzen cada mes la T-Usual. L’ATM està presidida pel vicepresident de la Generalitat, Jordi Puigneró (de Junts), i té dues vicepresidències, Janet Sanz, tinent d’alcalde de Barcelona (de Barcelona en Comú) i l’exalcalde de Sant Joan Despí i vicepresident de  Mobilitat de l’AMB, Antoni Poveda ( del PSC).

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here