Un ja llunyà 2001, Xavier Sitjà, alcalde d’Esparreguera, la PTP i altres alcaldes d’ajuntaments de la comarca del Baix Llobregat varen signar un anomenat Manifest d’Esparreguera, sol·licitant al Ministeri de Foment la creació d’un Carril Bus Vao  a la llavors anomenada autopista A-2, que facilités l’accés dels autobusos provinents del Baix Llobregat, l’Anoia, el Penedès,  Igualada, i també autocars d’empreses, etc. a la ciutat de Barcelona, sense que haguessin de patir les retencions diàries en hores punta, permetent la seva puntualitat, freqüència i rapidesa comercial. Llegir el manifest: https://transportpublic.org/manifest-per-la-creacio-dun-carril-bus-vao-a-la-2/

Han hagut de passar vint-i-un anys, perquè per fi sembli veure la llum la creació d’aquest carril Bus, caldria preguntar-se què ha fet impossible en tot aquest temps fer el carril, tenint en compte  que la inversió, com podem comprovar, és realment irrisòria respecte a altres infraestructures viàries  que s’han projectat i desenvolupant en tots aquests anys.

Si poguéssim comptar les hores de treball perdudes pels usuaris del transport públic, les pèrdues ocasionades a les empreses operadores, el patiment diari dels conductors dels autobusos, les retencions diàries innecessàries sofertes, el consum absurd de gasoil, el desprestigi de l’autobús com a eina d’accés ràpid a Barcelona i, per tant, el perjudici creat a la seva promoció enfront del vehicle privat, quedaríem esgarrifats.

El 26 de setembre de 2007 en el marc de la Setmana de la Mobilitat Sostenible, la PTP amb el suport d’algunes empreses operadores del Transport Públic del Baix Llobregat i més de 200 voluntaris, amb la col·laboració del Servei Català de Trànsit, va organitzar una demostració de com era possible, tan sols aplicant una reducció de velocitat a un tram de l’autopista de 120 a 80 km/h (que produïa una pèrdua de poc més d’un minut en el trajecte dels vehicles privats),  el fer un carril Bus a l’autopista B-23 simplement modificant amb pintura l’amplada dels carrils, des de Molins de Rei fins a l’entrada a Barcelona per la Diagonal.  Va ser un èxit total.  Videoresum de la demostració: https://youtu.be/XHOT0HwSQXQ

La imatge d’aquella demostració pràctica i en temps real, va fer la volta al món, per Europa, Amèrica i tot arreu.  Malgrat això el Ministeri i les autoritats competents de llavors varen fer cas omís, continuant prioritzant les inversions faraòniques en carreteres i en l’AVE.

La PTP mitjançant diferents accions, com la creació d’una plataforma, la presentació de mocions i propostes a la planificació, ha posat al llarg de temps repetidament aquesta infraestructura en totes les agendes polítiques i socials possibles.

Quan el carril Bus (si res no ho atura de nou), estigui operatiu l’any 2024, hauran passat ja 23 anys d’aquella primera i justa reivindicació de l’any 2001, basada en l’estricta lògica i racionalitat, que va impulsar el manifest d’Esparreguera.

Després de què durant llargs anys el ministeri corresponent no fes els deures que els tocava com a titular de l’autopista B-23, construint el carril Bus d’acord amb la Generalitat, hem pogut assistir tristament a la seva nova aturada a causa de ser utilitzat com a moneda de canvi entre les dues administracions, Estat i Generalitat,  per a efectuar el traspàs a la Generalitat de l’autopista B-23 i els seus costos de manteniment.  Hem estat tothom testimonis d’una nova paralització del carril Bus completament innecessària.

Finalment, i per fi, el passat 22 de juliol d’aquest 2022 s’ha signat l’acord i el compromís d’execució entre ambdues administracions; entre els assistents estaven, la Patronal, els sindicats representatius, el Consell Comarcal i alguns edils municipals.

Sens dubte ens alegrem molt de què per fi aquesta imprescindible obra es tiri endavant, però potser podrien haver pensat en convidar a l’acte a la humil entitat, que més ha lluitat i pressionat per a què aquest carril Bus de la B-23 fos possible: la PTP.

Ara toca que realment ho executin el més ràpid possible i que això permeti millorar els serveis interurbans d’autobusos en el tram d’accés, víctima de retencions, al tram d’accés d’entrada i sortida a Barcelona. La seva posada en marxa serà també una magnífica oportunitat per projectar la creació de noves línies de caràcter exprés o bus ràpid, que permetin competir realment al Transport Públic en autobús, en temps de viatge amb el vehicle privat, fent-lo fiable, ràpid, còmode  i més segur.

Cal no oblidar altres assignatures pendents importants i urgents, com són els carrils Bus al Delta del Baix Llobregat, i  la manca clamorosa d’estacions d’autobusos d’intercanvi amb Metro, Tramvia i autobusos de BCN, al principi de la Diagonal, i a la Plaça Espanya,  que permetrien el ràpid accés i sortida dels autobusos, el que suposaria amb el mateix cost, millorar freqüències i la qualitat del servei d’autobusos metropolitans exprés i dels que venen de més enllà de l’Àrea Metropolitana de Barcelona.

Lluís Carrasco Martínez

Delegat del Baix Llobregat .Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP)

Fotografia: PTP

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here