Així ho defensa l’entitat mediambiental Oikia, que aquest dijous va presentar un informe sobre el model aeroportuari de Catalunya, que inclou una proposta de millora de l’aeroport del Prat

Segons el grup, cal “obrir el focus” i no centrar-se “únicament” en la prolongació de la pista del costat mar, ja que aquest “no és el veritable problema de fons”. “El fet més preocupant és la inexistència d’un model aeroportuari català eficient”, defensa el document. Al Prat, Oikia veu “necessària i urgent” la construcció d’una nova terminal satèl·lit perquè les actuals estan al 96% de la seva capacitat màxima.

L’informe presentat aquest dijous al Col·legi de Periodistes detalla que ampliar la pista curta de l’aeroport de Barcelona és un “contrasentit” perquè és “previsible” que, amb la millora de la tecnologia, en un futur no siguin necessaris tants de metres per enlairar els vols de llarga distància. En aquest sentit, defensa que el factor que més limita la capital catalana per actuar com a hub aeroportuari és el fet de “no disposar d’una aerolínia global” que tingui base a l’aeroport del Prat, com seria Iberia a Madrid-Barajas o British Airways a Londres-Heathrow.

“La inexistència de més vols intercontinentals no radica en la longitud de les pistes (…) sinó en altres factors, com són la dificultat d’aixecar demanda i el fet de no disposar d’un gran aerolínia amb base principal a la ciutat”, resumeix el document.

En relació amb la terminal satèl·lit, Oikia avisa que la infraestructura barcelonina pot “col·lapsar” per “falta de capacitat” de les terminals de passatgers.

Per captar més vols intercontinentals, l’entitat demana dur a terme actuacions per augmentar la demanda, tal com fa el comitè de rutes. “Resulta molt més profitós que no pas la prolongació de la tercera pista”, valora el document. A més, apunta que l’allargament de la tercera pista podria afectar les operacions del Port de Barcelona, ja que impulsaria restriccions en l’alçada de les grues, afectant, al seu torn, a la competitivitat de la infraestructura. “Això podria tenir conseqüències econòmiques devastadores per a la regió de Barcelona i l’economia de Catalunya en general”, subratlla l’informe.

Oikia, impulsada pel meteoròleg Francesc Mauri, creu que les alternatives ferroviàries de serveis regionals i de llarga distància “haurien de ser prioritàries” abans de plantejar una ampliació de l’aeroport i demana “tenir en compte les experiències d’altres països”. En aquest sentit, apunta que gestionar els aeroports catalans “en xarxa” ha de permetre una “major eficiència en la distribució de vols de passatgers i mercaderies”.

Com a “cas d’èxit”, Oikia assenyala la gestió dels sis aeroports de Londres, que contempla un aeroport principal destinat a ser un centre distribuïdor de passatgers -seria l’aeroport del Prat- i diverses infraestructures ben connectades per tren, destinades al turisme i a companyies de baix preu -Girona, Reus i Alguaire.

A Catalunya, el grup mediambiental destaca la proposta d’ampliació de l’aeroport de Pimec, que aposta per millorar la gestió dels aeroports del territori amb una nova estructura de governança; i la de l’associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), que posa el focus en les alternatives ferroviàries.

En relació amb la proposta d’Aena d’ampliar en 500 metres la tercera pista de l’aeroport, Oikia avisa que “podria tenir diverses implicacions ecològiques”, sobretot relacionades amb més emissions d’efecte hivernacle i l’impacte en els ecosistemes locals i a la biodiversitat de la Ricarda.

Font: ACN

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here