Després del resultat de les darreres eleccions municipals, a Castelldefels ostenta l’alcaldia el PP, amb el suport del grup municipal SOM, que forma part del govern. Des d’aleshores, l’oposició de manera reiterada ha denunciat com a especialment preocupant la deriva de l’Ajuntament baixllobregatí pel que fa a la sensibilitat mediambiental.

Si bé és cert que era de preveure un gir a la dreta en aquest àmbit, no ho és menys que a Castelldefels el govern està fent passos per desmantellar algunes de les obres de govern anteriors, relacionades amb la mobilitat sostenible o amb la recollida de residus. I aquest canvi de direcció implica un cost econòmic per a la ciutat.

No obstant, aquest viratge no ha estat per sorpresa. “Tornarem la doble direcció a l’avinguda Pineda”. Aquesta és una de 61 promeses electorals del PP en el seu programa electoral del 2023. Sembla, per tant, que era previsible l’aplicació d’aquesta mesura, tot i que el malestar generalitzat que genera potser pot provocar que es reorienti.

Menys previsible ha estat la renúncia a una sucosa subvenció per a millorar la gestió de residus, fet que també ha estat durament criticat per l’oposició, que ho considera una mostra de què per al govern del PP la lluita contra el canvi climàtic no és una prioritat.

Desmantellament del carril bici de l’Avinguda de la Pineda

Oposició i societat civil denuncien que el govern municipal de Castelldefels (PP+SOM) vol desmantellar el carril bici de l’Avinguda de la Pineda, que només té 900 metres de longitud, i que destinarà 251.000€ a fer-ho.

Els partits de l’oposició en bloc, PSC, Movem En Comú Podem, ERC i Junts; van denunciar el “malbaratament dels diners públics, el greu retrocés i l’atac injustificable contra la mobilitat sostenible a la ciutat”, després que l’alcalde Manu Reyes fes efectiva la seva promesa electoral de fer desaparèixer el carril bici de l’Avinguda de la Pineda per tornar a permetre la doble circulació de cotxes.

A través dels seus portaveus els grups municipals es van assabentar el passat divendres 22 de setembre d’aquesta voluntat. A més, es tornarà al doble sentit de circulació de cotxes a un carrer que està pacificat i és un exemple, segons l’oposició, de mobilitat urbana sostenible des de la seva inauguració l’any 2019.

Però sembla que per al PP això no és nou, ja que l’any 2011, en el seu primer any com a alcalde, Reyes ja va destinar 25.000€ per desmantellar un altre carril bici, el del Passeig Marítim de Castelldefels. Aquella polèmica decisió ja va provocar molta controvèrsia a la ciutat.

Amb la inversió de 251.000€ anunciada pel govern municipal Castelldefels es quedarà sense carril bici i patinets en aquesta artèria fonamental en la connexió entre el centre urbà i la platja.

Què diuen els grups de l’oposició?

“El govern de PP i SOM ha demostrat que no té un projecte de futur per a Castelldefels i només ha trigat 100 dies a esborrar el llegat del model de ciutat sostenible consensuat els darrers 8 anys per part dels governs de progrés amb la ciutadania, aprovant el projecte de reversió d’una de les principals obres de transformació verda dels últims anys”, en paraules d’Ester Niubó, portaveu municipal del PSC.

Segons la portaveu municipal de Movem En Comú Podem, Candela López Tagliafico, ambaquesta mesura “el PP fa honor a la seva condició de partit negacionista del canviclimàtic. L’alcalde Reyes s’alinea amb els seus companys de governs municipals delPP i VOX en altres ciutats d’Espanya com València, Elx, Gijón, Logroño, Valladolid oPalma on la dreta i la ultradreta han fet desaparèixer carrils bici perquè els cotxestornin a col·lapsar alguns dels principals carrers de les seves ciutats. És unnegacionisme climàtic irresponsable i perillós, que situa a Castelldefels en una llistanegra de ciutats amb governs que van contra el sentit comú i que ens provocavergonya i rebuig”.

Lourdes Armengol, portaveu d’ERC considera que “en aquests primers 100 dies hem pogut veure un govern municipal orientat únicament a la seva política reaccionària, de retrocés davant dels avenços aconseguits els darrers anys. Un govern orientat a difondre missatges populistes i demagogs per confondre la ciutadania i amagar la seva incapacitat d’acció davant dels grans reptes de futur de la nostra ciutat”.

El portaveu municipal de Junts Xavier Amate creu que “Castelldefels és una ciutat que mira al futur, on els seus ciutadans valoren la vida saludable, l’entorn natural, passejar i anar amb bici. I el govern del PP-SOM trencarà aquest desig i a sobre gastant-se 251.000€. Sense cap mena de dubte és un pas enrere per la ciutadania de Castelldefels”.

Els partits de l’oposició i el veïnat han presentat al.legacions i convocat una mobilització ciutadana abans del ple

Els partits de l’oposició a l’Ajuntament de Castelldefels reclamen “que el govern municipal de PP i SOM Castelldefels aturi aquesta inversió injustificada que va contra el sentit dels temps actuals, que nodesmantelli el carril bici i que no reobri la doble circulació de cotxes en aquesta via”.

Conjuntament han presentat al·legacions contra aquest projecte. Aquest divendres per la tarda, dia en què també acaba el termini per presentar al.legacions, hi ha Ple Municipal i animen a tots els veïns i veïnes de Castelldefels a què hi siguin per donar suport a la reclamació, a la que també s’hi han sumat entitats veïnals.

Volen “que el govern guardi al calaix aquesta ocurrència absolutament contrària a la salut dels veïns i les veïnes de Castelldefels i destinin els 251.000€ del pressupost municipal a cobrir altres necessites urgents de la ciutat, com per exemple la demanda que hi ha a les nostres escoles i instituts que no estan rebent la inversió suficient per poder adaptar les aules i els patis a la nova realitat climàtica, i on avui dia professorat i alumnat continuen patint les greus conseqüències de les onades de calor i les elevades temperatures”.

Què diu l’Ajuntament?

El regidor David Solé, va defensar en declaracions a El Periódico que els 250.000€ no responen només al desmuntatge del carril bici, sinó a una reforma urbanística més extensa.

Així, Solé va recordar que el seu grup ja es va oposar a la reforma des del moment en què es va plantejar, perquè eliminava un carril de sortida pel qual passaven “5.000 cotxes al dia”, cosa que es tradueix en “col·lapses a les altres sortides de la ciutat”.

L’alcalde Manu Reyes també va defensar que la remodelació forma part d’un projecte que “multiplicarà per cinc” els carrils bici de la ciutat.

Renúncia a una subvenció de 500.000€ de l’Agència Catalana de Residus, per implementar un nou sistema de recollida selectiva

L’actual govern sembla que també ha deixat escapar mig milió d’euros per lluitar contra el canvi climàtic, segons l’oposició.

Una de les línies estratègiques de la Unió Europea consisteix en garantir que els municipis dels països membres assoleixin un determinat percentatge de recollida selectiva de residus. Aquest percentatge serà del 55% com a mínim a partir de 2025 i de cara a l’any 2035 hauria d’augmentar fins a arribar al 65%. Per assolir aquests objectius es proposen diferents sistemes de recollida com el d’una xarxa de contenidors intel·ligents o el sistema conegut com a “porta a porta”.

Segons dades de l’Àrea Metropolitana de Barcelona la ciutat de Castelldefels té ara mateix un percentatge de recollida de selectiva de residus del 42’5%. Candela López Tagliafico, portaveu municipal de Movem En Comú Podem, recorda que “aquest volum de recollida selectiva va començar a créixer al municipi quan sota el meu mandat com a alcaldessa, entre 2015 i 2017, vam impulsar la remunicipalització del servei de neteja i recollida de residus”. Aquella modernització del sistema va permetre que només en el primer any d’implantació la recollida selectiva va passar del 13% al 40’9%.

En aquest context, i davant l’escenari futur marcat per la UE de cara al 2025, l’Agència Catalana de Residus ofereix un ajut que pot arribar a ser de 500.000 € per tots aquells ajuntaments que comencin a implementar nous sistemes que permetin assolir com a mínim el 55% de volum de recollida selectiva de residus.

I aquí és on el govern municipal de Castelldefels, governat per SOM i PP, ha pres una polèmica decisió que deixa la ciutat sense aquesta aportació econòmica.

Segons denuncia Movem En Comú Podem, a través de la seva portaveu municipal Candela López Tagliafico, “el Sr. Reyes i el seu equip demostren un cop més la nul·la sensibilitat mediambiental que té aquest govern. Rebutgen mig milió d’euros de subvenció que ens han de permetre complir amb un mandat al qual ens obliga la Unió Europea. I que va en la línia de continuar avançant en la lluita contra el canvi climàtic. D’aquí al 2025 l’ajuntament està obligat a invertir en aquesta transformació i en un exercici de greu irresponsabilitat el govern decideix desaprofitar un ajut econòmic tan important”.

Què diu l’Ajuntament?

El mateix govern municipal reconeixia en l’últim ple municipal celebrat el passat mes d’octubre que van decidir rebutjar aquesta subvenció perquè, segons paraules del regidor responsable del servei de neteja i recollida de residus David Solé, “aquest no era el moment de fer el canvi i hem preferit fer un pas enrere”.

 

 

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here