Gol en pròpia porta. Aquest és un dels efectes de la vaga de maquinistes de RENFE, convocada pel sindicat SEMAF, que aquest dilluns ha tornat a col·lapsar el servei de Rodalies. Quan les administracions s’esforcen en que es recuperi el nivell d’utilització del transport públic previ a la pandèmia, que s’ha reduït de forma considerable, els maquinistes de RENFE, que haurien de ser els primers interessats en el mateix objectiu, tornen a estar de vaga. La pluja d’avui, unida al major ús del cotxe privat provocat per la vaga, ha causat nombrosos embussos de trànsit amb cues quilomètriques en els accessos a Barcelona. I novament els usuaris de RENFE del Baix Llobregat han vist greument alterades les seves previsions de desplaçament amb una situació que provoca la indignació de les persones afectades .

RENFE ha obert 31 expedients a maquinistes de Catalunya i el País Valencià per “faltes molt greus” i està analitzant l’obertura de nous processos sancionadors. La companyia ha enviat a Catalunya en quatre dies un total de 1.600 notificacions per correu electrònic, s’han lliurat 300 cartes en mà i s’han enviat també uns 350 burofax a domicili per tal de notificar als maquinistes les comunicacions de serveis mínims. Malgrat aquest esforç, el SEMAF continua afirmant que no s’han rebut molts d’aquests avisos i hi ha maquinistes que continuen sense complir els serveis mínims decretats per la Generalitat.

El director d’Estratègia i Desenvolupament de RENFE, Manuel Villalante, ha qualificat en declaracions a TV3 la vaga com a “ preventiva” per evitar el possible traspàs de RENFE a la Generalitat. Així doncs, els maquinistes fan pagar als usuaris el seu desacord amb les peticions que el Govern català i el Parlament estan fent d’un traspàs previst a l’Estatut d’Autonomia. Sembla que darrera aquesta oposició hi ha la presumpció centralista de que un servei gestionat des de la proximitat ha de funcionar pitjor que un de dirigit de forma centralitzada, fet que múltiples experiències desmenteixen. El Síndic de Greuges ha obert una actuació d’ofici per analitzar les incidències provocades per la vaga i ha afirmat que “si es confirma, l’incompliment dels serveis mínims acordats ha de considerar-se com una irregularitat jurídica greu”

El propers dies 5, 7, 8, 11 i 12 d’octubre torna a haver-hi convocatòria de vaga. Durant el proper pont del Pilar es veuran també afectades nombroses rutes de llarga distància.

Fotografia: ccma.cat

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here