S’ha presentat el nou Baròmetre del tercer sector social de l’àrea metropolitana de Barcelona que com a novetat, aquest any inclou la capital catalana a l’anàlisi. El Baròmetre és l’eina de la Taula d’Entitats del Tercer Sector Social de Catalunya i de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) que analitza cada any la situació del tercer sector social i l’impacte que té.
Segons les dades fetes publiques, el 92 % de les entitats socials de l’àrea metropolitana han hagut d’intensificar els esforços en l’atenció a les persones en situació de vulnerabilitat per pal·liar els efectes de la greu crisi social derivada de la pandèmia. S’han vist obligades a destinar-hi més recursos econòmics i de professionals, a reforçar el voluntariat o a dedicar-hi més hores d’atenció.
El 56 % de les organitzacions del tercer sector han hagut d’adaptar els seus serveis i projectes per donar resposta a la greu situació creada. La salut mental ha estat un àmbit força prioritzat en la redefinició de l’atenció prestada.
Els col·lectius que han necessitat més suport són: les persones que viuen de l’economia submergida, les dones víctimes de la violència masclista, les persones migrades, els sensellar o els joves amb risc d’exclusió.
L’emergència social s’ha abordat de manera col·laborativa entre els administracions públiques i el tercer sector social. El Baròmetre destaca que els ajuntaments més grans i amb més recursos s’han pogut reorganitzar amb agilitat.
El 64% de les entitats han vist afectat el resultat del seu exercici econòmic: el 38 % per una disminució d’ingressos i el 26 % per un augment de les despeses. Un altre 46 % afirma que la pandèmia no ha tingut cap afectació.
El finançament públic representa el 71’1 % dels ingressos de les entitats socials de l’àrea metropolitana, el 19’3 % els recursos propis, i el 9’6% els privats. Del finançament públic el 49’3 % prové de la Generalitat, el 35’6 % dels ajuntaments, el 4’5 % de l’Estat espanyol i el 10’6 % d’altres administracions.
La pandèmia ha accelerat la digitalització del sector. El 90 % han fet actuacions en aquest camp.
En el context actual, les entitats s’han d’enfrontar, principalment, a la bretxa digital entre els diferents col·lectius atesos i a la millora del treball conjunt entre les administracions i les entitats, així com a la millora del seu finançament,
Font: AMB