El Tribunal Superior de Justicia de Catalunya va decidir ahir anul·lar l’ordenança de l’Ajuntament de Barcelona de desembre de 2019 per la que s’establia la Zona de Baixes Emissions (ZBE), que restringia la circulació de determinats vehicles a la ciutat. Ha atès així els arguments dels recursos presentats per diverses associacions contràries a la mesura. La decisió del Tribunal afecta també a altres municipis de l’Àrea Metropolitana, entre ells alguns del Baix Llobregat.

Les entitats que van impulsar els recursos són, entre d’altres, la  Plataforma d’Afectats per les Restriccions Circulatòries, el Gremi Provincial de Tallers de Reparació i Manteniment de Vehicles de Barcelona, la Federació Empresarial Catalana d’Autotransport de Viatgers (FECAV) i l’Associació d’Empresaris de Transport Discrecional de Catalunya (AUDICA). Malgrat la majoria d’aquestes associacions estan vinculades a influents sectors econòmics i empresarials, la Sala Contenciosa Administrativa del TSJC argumenta la seva decisió en que l’ordenança afecta “especialment” als “ciutadans amb menor capacitat econòmica”. El Tribunal al·lega que l’Ordenança té deficiències en la seva elaboració, que hi falten informes tècnics i que és excessiva pel que fa a l’àmbit geogràfic d’aplicació i al tipus de vehicles afectats. El TSJC aplica, doncs ,la mateixa filosofia utilitzada per establir un percentatge del 25 % del castellà a l’ensenyament,  traspassant al poder judicial la capacitat de decidir sobre  les condicions i requisits de les mesures que els governs escollits per la ciutadania han acordat impulsar.

La sentència no és ferma, ja que es pot presentar recurs de cassació davant el Tribunal Suprem. L’Ajuntament de Barcelona ha anunciat la seva intenció de fer-ho i, per tant, les ZBE continuaran funcionant fins que el Tribunal Suprem no es pronunciï. El regidor d’Emergència Climàtica de Barcelona, Eloi Badia, ha expressat la “sorpresa i perplexitat “ del consistori davant la sentència i ha recordat que “mentre, d’una banda, els tribunals europeus ens alerten contínuament que estem incomplint els llindars de qualitat de l’aire, d’altra banda, aquesta sentència del TSJC apunta en una direcció contrària i deixa en indefensió milers de persones que avui dia pateixen aquesta qualitat de l’aire de la ciutat”. El regidor ha recordat que la ZBE és una mesura adoptada a “més de 300 ciutats d’Europa”. La periodista Milagros Pérez Oliva, ha criticat la sentència al programa “Café d’idees” de TV2, assenyalant, com a curiositat, que el Tribunal creu que només es podrien  adoptar mesures en els punts on hi hagi aparells mesuradors de la qualitat de l’aire, evidenciant el seu desconeixement sobre la matèria, ja que la contaminació afecta a tota l’àrea metropolitana hi hagi o no aparells que ho certifiquin.

L’oposició de l’Ajuntament de Barcelona ha aprofitat l’ocasió per carregar contra l’alcaldessa Ada Colau : ERC, Junts, PP, Valents i Ciutadans han coincidit en acusar l’equip de govern d’haver patit una “garrotada judicial”, en paraules de la presidenta del grup de Ciutadans, Luz Guilarte.

Ha sorprès la contundència dels partits que integren el govern de la Generalitat, ERC i Junts, perquè tan sols fa quatre dies, tal com va informar ElBaix.cat, a la Cimera de la Qualitat de l’Aire, el Govern va anunciar la voluntat d’estendre les ZBE als 67 municipis de més de 20.000 habitants abans no acabi el 2025. D’altra banda, la llei estatal de canvi climàtic obliga a posar en funcionament la mesura a les ciutats de més de 50.000 habitants de tot l’Estat espanyol.

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here