La situació actual del servei d’autobusos gestionat per l’empresa Avanza que presta servei en els municipis de Castelldefels, Gavà, Viladecans, El Prat, Sant Boi, l’Hospitalet i Barcelona, sota concessió adjudicada per l’AMB, és molt greu, especialment pel mal estat dels autobusos que presten el servei.  Les entitats socials i els usuaris exigeixen solucions immediates i urgents.

 

Per entendre el que està passant i el perquè cal retrocedir al 2020,  quan es produeix el concurs per l’adjudicació del servei que fins aquell moment prestava l’empresa Mohn.

El procés de concurs i adjudicació del servei portat a terme per l’Àrea Metropolitana de Barcelona, va  ser recorregut judicialment, per la qual cosa es va endarrerir de manera important l’adjudicació  a la nova empresa guanyadora.

En l’últim any de la concessió i durant el llarg període de judicialització del servei, es va produir  un evident abandonament del manteniment dels vehicles per part de l’empresa sortint,  Mohn, i  no es van adquirir els autobusos imprescindibles pel correcte funcionament del servei.

Aquesta situació fa que quan s’adjudica definitivament el servei el desembre de 2021 el nou  concessionari faci l’encàrrec de  la fabricació de 141 nous autobusos i llogui més de 40 vehicles de  segona mà provinents de l’EMT de Madrid, intentant pal·liar la greu situació que va deixar l’anterior concessionari. Però el cert és que molts d’ells estaven en igual o en pitjors condicions que la flota antiga, i d’altres no estaven preparats pel  servei urbà.

La qüestió s’agreuja donat que el nou concessionari ha de llogar i fer noves instal·lacions per les necessitats de la plantilla i per realitzar el manteniment dels vehicles. El resultat ha estat un empitjorament de les  condicions de treball, afectant fins i tot a la prevenció de riscos laborals dels treballadors/es.

El paper de l’AMB

Davant del que estava succeint en el període del final de la concessió i de judicialització, els  usuaris i usuàries del Baix Llobregat Sud ens preguntem, com és que no va actuar  decididament l’administració responsable, l’AMB?  Com és possible que s’hagi permès la degradació de la flota sense actuar? Quines són les raons per no haver previst i aportat  solucions imprescindibles, durant aquest llarg període d’incertesa i  agreujament del servei.

En l’actualitat, la realitat és que més de sis mesos després de l’inici del servei per part del nou operador Avanza, el servei  de bus al Baix Llobregat Sud continua essent desastrós.

Hem pogut conèixer recentment que l’AMB ha sancionat i exigit indemnitzacions econòmiques, “a pilota passada”, a l’empresa Mohn,  per no mantenir, ni adquirir els vehicles accidentats o espatllats que li corresponien.  Però ens preguntem: per què no es va actuar molt abans?

Malgrat que es va informar que la situació seria tan sols temporal , els usuaris i usuàries estem patint una greu alteració del servei, amb l’eliminació constant de serveis a causa del mal estat dels autobusos que no poden sortir a fer la seva ruta per estar avariats i fins tot autobusos que no havien passat l’ITV.

El cert és que aquesta situació avui s’ha agreujat, eliminant-se a diferents línies la sortida de més de  60 expedicions diàries, el que està provocant incompliments permanents de freqüències de  pas de vehicles, que degraden el transport públic, generen desconfiança als usuaris i les usuàries, i provoquen tensió amb els conductors/ores i problemes de tota mena.

En aquesta situació cal denunciar que es produeix una situació molt greu pel col·lectiu de persones amb mobilitat  reduïda, en restar espatllades, en molts vehicles, les rampes que necessiten, el que provoca a la pràctica la seva exclusió del transport públic.

Actualment hem pogut constatar que diàriament estan circulant autobusos que surten al servei amb problemes de  trencadisses en l’espai dels viatgers, rampes espatllades, manca d’aire condicionat, brutícia generalitzada, teranyines, paneroles, etc.

La situació de desgavell, manca de seguretat en alguns casos, l’estat lamentable dels  autobusos i de la cabina de conducció, han provocat un gran malestar dels treballadors/ores  de l’empresa Avanza; que a  més, pateixen en primera persona el malestar i les queixes dels viatgers/eres.

La resposta de l’AMB a inicis d’aquest any era de que la compra d’autobusos solucionarien el problema i que aquests començarien a arribar aquest estiu.

La sorpresa a ha estat majúscula quan fa pocs dies el responsable de Mobilitat de l’AMB, mentre anunciava la renovació d’altres flotes d’autobusos, va informar posteriorment que els que corresponien al servei que presta Avanza no estarien operatius fins l’estiu del 2023.

Tenim molt clar que la situació, si no millora aquest estiu, s’agreujarà per diverses raons: augment  de viatgers en els autobusos que fan servei a les platges, manca d’aire condicionat, autobusos  plens de gom a gom per pèrdua d’expedicions, persones de mobilitat reduïda que es  quedaran a les parades, increment dels problemes mecànics….

També es d’esperar més problemes, doncs tal com han informat les autoritats, es preveu que a partir  del mes de setembre es redueixi en un 50% el cost dels títols de transport més utilitzats, el que molt probablement comportarà un creixement important de viatgers en els autobusos.

On són les solucions ?

Davant de tot això cal preguntar-se: quines  solucions es plantegen a curt termini? Com permeten que es facin serveis de bus en aquestes  condicions? On estan els serveis d’inspecció i seguiment de contractes? Si es redueixen serveis, per què no s’avisa convenientment i a temps als usuaris i usuàries?

Ja s’han produït alguns incidents en autobusos i parades a causa d’usuaris i usuàries emprenyats, negant-se a pagar, i fins i tot , impedint  la circulació d’algun bus que venia ple de gom a gom…  Però, sens dubte, si no s’actua ràpidament la cosa pot anar a pitjor.

És evident que l’administració que gestiona i controla aquest servei, l’AMB, ha d’assumir sense dilació de manera seria i conseqüent la seva responsabilitat i ha d’aportar solucions urgents i  immediates, que resolguin el problema.

Per tots aquests motius les entitats que formem part de la “Plataforma per un servei digne d’autobusos al Baix Llobregat” (PTP, Catalunya Camina, CCOO, CGT, UGT, FAVBLL i ECOM)  exigim a les administracions responsables, a l’AMB, però també als Ajuntaments afectats, que prenguin les mesures adequades per resoldre  aquest greu problema i es garanteixi un servei d’autobusos digne pels usuaris i usuàries del  Baix Llobregat Sud.

Per fer-nos escoltar, hem decidit convocar per aquest dissabte, 9 de juliol de 2022, una manifestació de Gavà a Viladecans, per mostrar el rebuig dels usuaris i usuàries i exigir solucions molt ràpides que garanteixin un servei de qualitat suficient.

La manifestació la farem amb paraigües, atès que l’aixopluc que haurien d’haver donat les administracions amb un bona gestió i acurat seguiment d’aquest servei concessionat d’autobús al Baix Llobregat Sud, en els últims temps ha estat pràcticament inexistent.

 

Lluís Carrasco Martínez. Delegat Territorial de l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) al Baix Llobregat

Carlos Ortí Ortega. Vicepresident de Catalunya Camina

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here