El president de la Generalitat, Pere Aragonès, i el primer secretari del PSC, Salvador Illa, van anunciar aquest dimecres, 1 de febrer, l’acord que fa possible l’aprovació dels pressupostos del 2023. Dos mesos després del pacte entre el Govern d’ERC i En Comú Podem que va marcar les línies prioritàries dels comptes de la Generalitat, el PSC ha acceptat comprometre el seu suport per fer possible que d’aquí uns 50 dies, acabada tota la tramitació parlamentària, els pressupostos tinguin finalment el vist i plau del Parlament. La suma dels vots d’ERC, PSC i En Comú Podem ho farà possible, malgrat la previsible oposició de Junts, Vox, Ciutadans, PP i CUP. El pressupost puja a la quantitat de 41.025 milions, és a dir, gairebé 4.000 milions més que l’any passat.

La qüestió que ha retardat l’acord dos mesos ha estat la insistència del PSC d’incloure tres macroprojectes, la B-40, el complex de casinos de Hard Rock i l’ampliació de l’aeroport del Prat, que res tenien a veure amb els pressupostos. Finalment ERC va cedir en el Quart Cinturó, fet que ha desencallat la negociació

Pel que fa a una qüestió cabdal per a la comarca del Baix Llobregat, l’ampliació de l’aeroport del Prat, Salvador Illa no se’n ha sortit. Diuen que quan no es vol adoptar una decisió es crea una comissió. I això és el que fa l’acord entre ERC i PSC. Aquest és el text pel que fa a aquest punt:

“Acordar durant el 2023 amb el Govern d’Espanya una comissió tècnica que permeti acordar el nou model aeroportuari que necessita Catalunya amb l’objetiu de transformar l’aeroport Josep Tarradellas Barcelona -El Prat perquè guanyi capacitat i esdevingui un veritable hub intercontinental. Aquest haurà de permetre la seva modernització amb respecte a la biodiversitat, a la convivència a veïns i veïnes i a les directives ambientals europees, posant especial cura en la preservació de l’espai natural protegit del Delta del Llobregat i perquè sense apriorismes, es treballi tècnicament per cercar el consens necessari i facilitar el desenvolupament d’una model aeroportuari en què el Govern de la Generalitat de Catalunya formi part de la governança i que permeti la connexió amb alta velocitat ferroviària dels aeroports de Girona i Reus per a millora (sic) competitivitat i garantint el consens territorial”

Fonts coneixedores de les negociacions han destacat a elBaix.cat que l’acord inclou tan sols la voluntat de negociar “durant el 2023” amb el Govern espanyol la creació d’una comissió tècnica. La possibilitat que el Govern de  la Generalitat “formi part de la governança” de l’aeroport obrirà el debat de si altres administracions, com els ajuntaments de Barcelona i el Prat de Llobregat,  han de participar en la gestió d’aquesta infraestructura. També es ressalta la desaparició de la paraula clau “ampliació”, que el PSC va incloure en la proposta de resolució que va portar a votació al Parlament la setmana passada.

A més de la valoració positiva de CCOO, UGT i PIMEC del fet que Catalunya tingui pressupostos recollim altres reaccions:

ERC: “Creix un 33’2% la inversió real a la comarca”

Els republicans, després d’afirmar que els pressupostos “refermen el posicionament d’ERC del Baix Llobregat i L’Hospitalet sobre l’ampliació de l’aeroport del Prat”, destaquen que “la inversió real a la comarca del Baix Llobregat és de 201’4 milions d’euros, un 33’2% més respecte del 2022”. I que “la inversió per habitant al Baix Llobregat és de 243’06 euros, per sobre de la mitjana de Catalunya que se situa en 235’55 euros”.

ERC també destaca, pel que fa a projectes concrets, inversions en els àmbits de Salut, Educació, infraestructures i mobilitat, carreteres i instal·lacions del cicle de l’aigua.

Els Comuns donen la benvinguda a l’acord i mantenen la seva ferma oposició a l’ampliació de l’aeroport.

En Comú Podem va destacar, a través de la presidenta del seu grup parlamentari, Jessica Albiach, que no hi hagi ni un euro per a “macroprojectes fracassats” i que el document annex “és ple de declaracions d’intencions que no ens comprometen sobre macroprojectes que difícilment es podran dur a terme”. Recordava, pel que fa a l’aeroport, que  l’únic compromís és intentar crear un “grup de treball”. El coordinador comarcal dels Comuns del Baix Llobregat, Claudio Carmona, va afegir “el seu rebuig absolut a les propostes que incorpora el document annex signat per ERC i PSC i que podrien afectar directament a la sostenibilitat futura del nostre territori”

En canvi, els Comuns posen en valor que els socialistes s’hagin “sumat” als acords als que En Comú Podem havia arribat amb el Govern abans de Nadal, relatius a la Sanitat Pública, la rebaixa del transport públic, els impostos als grans propietaris, l’impuls a les energies renovables, la creació d’una energètica pública catalana o l’impost de solidaritat.

I també destaquen la incorporació d’algunes “inversions imprescindibles” a la comarca com “la rehabilitació de Can Bertrand a Sant Feliu de Llobregat per instal·lar una escola d’hostaleria i turisme, l’obertura d’un nou CAP a la finca de Cal Gana, al Prat de Llobregat, i la inversió d’1 milió d’euros per rehabilitar l’Equipament Cívic Delta”.

Alcalde del Prat: “Fracàs” dels que volien l’ampliació

L’alcalde del Prat de Llobregat, Lluís Mijoler va celebrar l’acord que permet aprovar els pressupostos enterrant  “la proposta depredadora” per ampliar l’aeroport. Per a l’alcalde pratenc, que l’entesa inclogui una comissió tècnica per convertir el Prat en hub intercontinental és una oportunitat per treballar aquesta alternativa a partir del model defensat des del seu Ajuntament, “basat en una intermodalitat amb els aeroports de Reus i Girona”. Mijoler, contundent i satisfet, va afirmar, que el redactat de l’acord “demostra el fracàs d’Aena, Salvador Illa, Raquel Sánchez, Maurici Lucena i Jaume Collboni”.

Les reaccions del  diputat Zaragoza, de Junts  i de l’ANC

Davant un acord a tres bandes (a la fotografia) que trenca els blocs que han marcat la política catalana els darrers anys, els partidaris de mantenir la política d’espais polítics separats van posar de manifest el seu malestar. El veterà diputat al Congrés, José Zaragoza, va fer una interpretació de l’acord que contrasta amb el contingut del text signat pel seu mateix partit. Segons un tuït en castellà del diputat de Molins de Rei: “Referéndum no tendrá ERC, pero sí tendrá B-40, Hard Rock y ampliación del aeropuerto”.

Junts per Catalunya va considerar que l’acord entre ERC, PSC i Comuns “certifica el final de la majoria indpendentista del 52%” i suposa “un retorn al tripartit”.

L’Assemblea Nacional Catalana (ANC) va acusar al Govern d’ERC, de prioritzar “l’aliança amb l’esquerra espanyola del 155” abans que “un acord per fer la independència”.

Fonts: ERC- Baix Llobregat, Baix Llobregat En Comú i ACN

Fotografia: Nació Digital

 

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here