La companyia segueix avançant en la compra de vehicles sostenibles per arribar a l’objectiu d’un 25% de la flota de zero emissions l’any 2024. En una nova licitació s’han adjudicat 36 busos d’hidrogen per un import total que supera els 23 milions d’euros i que reforça el paper de TMB com a referent a Espanya i a Europa en l’ús d’hidrogen per al transport públic
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) segueix amb pas ferm cap a la sostenibilitat de la seva xarxa de transport públic i acaba d’anunciar l’adjudicació de 36 autobusos estàndard d’hidrogen a l’empresa Solaris Bus Ibérica per un total de 23.396.400 euros, una compra finançada amb els fons concedits pel Ministerio de Transporte, Movilidad y Agenda Urbana, en el marc del Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia – Next Generation.
La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha assenyalat que “aquesta adjudicació és un pas més en el compromís de TMB amb la sostenibilitat i, en concret, en la renovació de la flota de bus que ens permetrà arribar a un 25% de vehicles de zero emissions durant l’any vinent”. Bonet ha insistit que “Barcelona necessita més transport públic i més sostenible, i en aquesta línia s’està treballant a TMB, tant a bus com a metro”.
Amb aquesta adquisició, TMB augmenta significativament el nombre dels seus vehicles d’hidrogen, dels quals actualment en té 8 ja en servei a la línia X1 i reforça la seva aposta per l’hidrogen. TMB ja va ser pionera en l’ús de l’hidrogen posant en servei al transport públic, per primera vegada a Espanya, un bus d’hidrogen al mes d’abril del 2022. A més, la primera planta d’hidrogen d’ús públic a Espanya també va ser la de TMB i Iberdrola. Aquests fets han convertit a TMB en un referent europeu en la mobilitat amb hidrogen.
A banda, TMB està fent una inversió també important en vehicles elèctrics per a la seva flota, en línia al Pla Estratègic 2025 de TMB. Durant el 2023 ja s’ha licitat la compra de total 88 autobusos elèctrics de càrrega nocturna, 68 estàndards i 20 articulats, que arribaran entre finals d’aquest any i principis del 2024, i que han suposat una inversió de prop de 50 milions d’euros. Per fer aquesta aposta per la mobilitat sostenible, TMB ha iniciat una inversió que arribarà a gairebé 410 milions d’euros en adquisició de vehicles d’energies netes fins al 2026, el que suposarà la inversió més important de la història de TMB en la flota de bus.
La previsió de l’entitat és arribar a tenir un 25% de la flota de zero emissions el 2024. L’any vinent, la nova flota ja comptarà amb 232 autobusos elèctrics i 44 autobusos d’hidrogen, fet que permetrà a TMB reduir 4.785 tones d’emissions de CO₂ i 22 tones de NOx l’any.
L’aposta de TMB per la sostenibilitat a la seva flota de bus es mostra en el següent gràfic on es pot veure com evolucionarà el nombre de vehicles per tipus de combustible, reduint els dièsel i els híbrids mentre guanyen terreny els elèctrics i els d’hidrogen:
Gràfic evolució flota. /Foto: TMB
La tecnologia de l’hidrogen
L’hidrogen, l’element més abundant en l’univers, és un vector energètic de gran versatilitat que està cridat a tenir un paper preponderant en el transport, emmagatzematge i conversió instantània en una energia útil, de formes d’energia diverses. La utilització de l’hidrogen per al transport està avançant gràcies al desenvolupament tecnològic lligat a les piles de combustible.
A la pila de combustible es desenvolupa un procés anomenat electròlisi inversa, mitjançant el qual l’hidrogen reacciona amb l’oxigen. L’hidrogen prové d’un o diversos dipòsits del vehicle, mentre que l’oxigen es capta de l’aire ambiental. L’únic derivat d’aquesta reacció és l’energia elèctrica generada, calor i aigua, que s’expulsa en forma de vapor pel tub d’escapament. Aconseguint així una mobilitat amb zero emissions.