A Castelldefels, com a Elx, Valladolid, Gijón o Palma de Mallorca, ciutats on el Partit Popular ha accedit al govern després de les eleccions del passat 28 de maig, el PP de Manu Reyes proposa desmantellar el carril bicicleta de l’Avinguda de la Pineda. Aquest carril bicicleta uneix el centre de la ciutat amb la platja i també connecta  amb el carril bicicleta que s’està realitzant a la C-245 i que unirà Castelldefels amb Cornellà. El motiu pel que l’actual govern local del PP  es vulgui carregar el carril bicicleta de l’Avinguda Pineda és d’un simplisme i d’una gran frivolitat : el carril bicicleta obstaculitza el trànsit de vehicles.

En un moment en que l’emergència climàtica s’està accelerant, en un moment en que els científics ens avisen de que estem arribant a un punt de no retorn, que cal un canvi d’hàbits que facin possible la descarbonització de la nostra societat, que en l’àmbit del transport cal apostar  per sistemes sostenibles, a Castelldefels el govern conservador aposta per eliminar un carril bicicleta que ve a ser una peça important del sistema  de transport sostenible de la ciutat.

Però al meu entendre encara hi ha quatre factors que fan més esperpèntica aquesta decisió.

El primer fa referència  a les darreres dades que ens ha proporcionat la AMBici sobre la implementació del servei públic metropolità de bicicletes compartides que s’ha desplegat en 13 dels 15 municipis de l’Àrea Metropolitana. Amb 20.000 usuaris ha superat el milió d’usos des de la seva entrada el passat 30 de gener. Badalona, Viladecans, Cornellà i Castelldefels són les ciutats que han destacat en l’ús d’aquest sistema de transport superant els 100.000 usos mensuals. I mentre això passa l’Ajuntament del PP de Castelldefels es dedica a desmantellar carrils bicicleta. Una incoherència absoluta.

El segon factor que fa que aquest desmantellament no tingui cap mena de sentit té  a veure amb la darrera inversió que està realitzant la Generalitat a Castelldefels. El carril bicicleta de l’Avinguda de la Pineda tenia un punt negre i era la superació del pont que sobrevola l’autovia de Castelldefels.  Amb un pressupost de prop de 900.000€ i amb fons europeus Next Generation s’està realitzant l’ampliació d’aquest pont per implementar un carril bicicleta. Amb la destrucció del de l’Avinguda de la Pineda tindrem el pont de l’autovia amb un carril que no estarà connectar a cap sistema de transport bicicleta. Aquesta inversió deixarà de  tenir cap mena de sentit i hi ha el perill d’haver de retornar els diners d’aquesta inversió .

El tercer factor que fa que la desaparició d’aquest carril bicicleta sigui incomprensible és la proposta que bicicletes i patinets hagin de compartir el carril rodat. A ningú no se li escapa el perill que per a ciclistes i usuaris de patinets això suposa, molt especialment a Castelldefels en el pas per sota les vies del tren.

I el darrer factor que ho fa més incongruent encara  és que en un moment en que els ajuntaments, i per tant també Castelldefels, com a conseqüència de la pandèmia i de la guerra d’Ucraïna , estan patint una greu crisis econòmica que afronten amb una retallada de serveis i amb un increment d’impostos,  el PP de Manu Reyes destini d’entrada 250.000 a desfer una inversió de futur que té quatre anys de vida i que és un instrument  més per afrontar el canvi climàtic.

Es pot demanar als ciutadans de Castelldefels que facin un esforç fiscal per afrontar la situació econòmica del municipi i alhora tolerar el malbaratament de 250.000 en desfer una inversió que funciona i millora la ciutat?

Com era d’esperar, aquesta acció de govern tant desafortunada  i tant allunyada del sentit comú està tenint una gran resposta ciutadana a través de la creació d’un moviment ciutadà que amb el lema “L’Avinguda de la Pineda no es toca”  està realitzant una gran campanya per aturar aquest despropòsit que suposa l’eliminació del carril bicicleta de l’Avinguda de la Pineda.

Joan Lluís Amigó. Ex regidor de l’Ajuntament de Castelldefels

Fotografia de la pedalada “L’Avinguda de la Pineda no es toca” (12 de novembre): Voluntariat Ambiental a Catalunya

 

1 COMENTARI

  1. M ha agradat aquest article, diu la veritat sobre aquesta incoherencia, He particicipat dues vegades en les pedalades que defensen aquest carril, sens dubte útil per les escoles, per tothom que vol accedir a la platja, de forma segura, i mes, tan de bo ni el toquin, sería un gran pas enrera per el clima i la movilitat, a part d una despesa inútil. En quin mon viu aquest alcalde,? En aquest no, esta clar.

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here